fredag 23 maj 2014

GREAT GRAND MOTHER, Av Ann Mirjam Vaikla, Mareike Nele Dobewall och Freya Sif Hestnes från NTA (Norwegian Theatre Academy vid Høgskolen i Østfold). Mezzosopran: Ulrika Tenstam, Musik: improvisation över Kindertotenlieden av Gustav Mahler, på Opera Showroom, Folkoperan, föreställning 106 2014

Vi kommer ut från Folkoperans stora salong, och ut i den intre foajén, jag och Achromotrichia. Ett stort orange tyg är utspänt över rummet, som ett slags hopknycklat cirkustält, eller en stor textil skulptur. Den formar ett slags torn, och längst upp sticker sångerskans, the Great Grand Mothers, torso upp, i höglockig barockperuk och vidhalsad pipkrage. Hon sjunger Mahler, utan ackompanjemang. Achromotrichia, som är bekant med stycket, berättade efteråt att han tyckte det var ganska häftigt, för han hörde liksom ackompanjemanget inne i huvudet. 
Vi har sett en ganska tung och känslomässigt påfrestande föreställning inne i salongen, så det är ganska skönt att stå här ut och bara lyssna. 
Eftersom skulpturen spärrar av rummet, måste folk som ska ut eller in leta sej in under tyget och leta sej fram. Vi står still. Folk kommer och går, och jag undrar lite varför dom inte kan stå still och lyssna. 
Efteråt läser jag att man ville utforska den klassiska formen mellan publik och sångare, genom att låta sångaren vara stilla och låta publiken röra sej. Det var alltså meningen att man skulle vanka runt och inte stå still och lyssna. 

Jag undrar vad som fanns där under farmorsmors kjolar?


Tacksamt, 

Joakim Clifton Bergman

Gratis. Hittills har scenkonsten 2014 kostat mej 5280:- 

Om du gillade det här kanske du gillar: 

ANTI - THE REVOLUTION WILL BE FEMINIZED, en del av Opera Showroom på Folkoperan:
“Det här händer. Vi får inte veta varför det händer, eller vad man kan göra åt det. Situation efter situation målas upp, med lite Händel insprängt när det blir för starkt, och jag känner mej lite som när Alexander DeLarge i Clockwork Orange som försökskanin av Ludovicotekniken tvingas titta på våldsfilmer och lyssna på Beethovens Nia.”
Låter det intressant? Här är resten:

KWEER MUYZIK på Opera Showroom på Folkoperan.

"En av dom, vi kan kalla henne Krösa-Maja, måste vara den där sorten som - när hon går på Kungliga Operan, inte nöjer sej med lyssnarplatser. Hon vill se
Problemet är att artisterna hela tiden rör sej. Dom sjunger lite uppe i trappan, så går dom ner på den lilla scenavsatsen, eller ner till gatuplanet…
Krösa-Maja, röjer runt som en ryskt turist vid en middagsbuffé på ett All Inclusive-Hotell i Turkiet."

Låter det intressant? Här är resten:

http://minstengangiveckan.blogspot.se/2014/05/kweer-muyzik-av-gideon-sakss-och.html

AMFORTA på Opera Showroom på Folkoperan:

"Man var ute efter bilden av den sargade kvinnokroppen, och man tog dessa kvinnors liv som exempel. Det kunde lika väl ha handlat om gangbang-offer eller misshandlade hustrur, och jag håller med om att deras val är bildligt mer tillfredsställande. "

Låter det intressant? Här är resten: 


http://minstengangiveckan.blogspot.se/2014/05/amforta-konceptmellika-melouani.html

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar