fredag 23 maj 2014

ANTI - THE REVOLUTION WILL BE FEMINIZED, En samproduktion mellan Folkoperan och Teater Foratt i samarbete med Nazra. Musik: Georg Friedrich Händel, Ljudbild: Elektroakustikerna Marta Forsberg, Ellen Arkbro och Kajsa Lindgren från Kungl. Musikhögskolans elektroakustisk kompositionsutbildning. Manus, regi och ljusidé: Ellen Nyman, Scenograf och ljusdesign: Johan Sundén, Konstnärlig samtalspartner: Daniel Andersson, Text: Insamlat dokumentärt material, Musikalisk ledning: Marit Strindlund, Kostym: Cilla Borg, Mask & Peruk: Theresia Frisk, Sopran: Paulina Pfeiffer, skådespelare: Ola Abulshalashel och Laila Samy, Elektroakustiker: Marta Forsberg, Ellen Arkbro och Kajsa Lindgren, Violin I: Eva Lindal, Violin II: Anders Åkered, Viola: Joel Sundin,, Kontrabas: Yngve Malcus, Cembalo: Benjamin Åberg, på Opera Showroom 2014, Folkoperan, föreställning 105 2014.

Det här var en Operaperformance om kvinnornas situation i Egypten, och den var riktigt, riktigt otäck. Jag fick intrycket att nästan dagligen utsätts kvinnor för övergrepp av hundratals män. 
Jag är den första att erkänna att jag inte är helt uppkopplad till allt som händer i världen, och det här var något jag inte alls kände till. 
Två skådespelerskor framför vittnesmål i form av monologer på engelska och en operasångerska sjunger.
Det ger lite ett intryck av en iscensatt stödgala. Man berättar och framför musik, och jag förväntade mej när det var över att jag skulle bli informerad hur och med vad jag kunde bidra.

Men jag kände mej nästan lika dum när det var över. Visst: jag hade lärt mej något jag förut inte ens kunnat mardrömma om, men det var liksom sammanfattat i en mening: Det här händer. Vi får inte veta varför det händer, eller vad man kan göra åt det. Situation efter situation målas upp, med lite Händel insprängt när det blir för starkt, och jag känner mej som när Alexander DeLarge i Clockwork Orange, som försökskanin av Ludovicotekniken, tvingas titta på våldsfilmer och lyssna på Beethovens Nia. 
Det var bara det att jag är inte skyldig. Och jag vet inte vad jag ska göra med alla dessa vanmäktiga känslor. Hur går vi vidare?
Föreställningen gav inga svar.

Tacksamt, 

Joakim Clifton Bergman

Gratis. Hittills har scenkonsten 2014 kostat mej 5280:- 

Om du gillade det här kanske du gillar: 

KWEER MUYZIK på Opera Showroom på Folkoperan.

"En av dom, vi kan kalla henne Krösa-Maja, måste vara den där sorten som - när hon går på Kungliga Operan, inte nöjer sej med lyssnarplatser. Hon vill se
Problemet är att artisterna hela tiden rör sej. Dom sjunger lite uppe i trappan, så går dom ner på den lilla scenavsatsen, eller ner till gatuplanet…
Krösa-Maja, röjer runt som en ryskt turist vid en middagsbuffé på ett All Inclusive-Hotell i Turkiet."

Låter det intressant? Här är resten:

http://minstengangiveckan.blogspot.se/2014/05/kweer-muyzik-av-gideon-sakss-och.html

AMFORTA på Opera Showroom på Folkoperan:

"Man var ute efter bilden av den sargade kvinnokroppen, och man tog dessa kvinnors liv som exempel. Det kunde lika väl ha handlat om gangbang-offer eller misshandlade hustrur, och jag håller med om att deras val är bildligt mer tillfredsställande. "

Låter det intressant? Här är resten: 

http://minstengangiveckan.blogspot.se/2014/05/amforta-konceptmellika-melouani.html

KULTURAMA: LUNCHKONSTERT MED MUSIKALLINJEN 1B

"Miss Carey If You’re Nasty går upp och river av någonting Peter Jöbackskt, och En Av De Siamesiska Tvillingarna bjuder på ett solo, för att sen bli uppdragen av en amerikanska för att framföra den lesbiska duetten ur Rent. 
”Who are these crazy talented Swedes?” undrar pianisten högt. 
They are ”Those Good and crazy people, my friends,” tänker jag, tyst, ur Stephen Sondheims Company."

Låter det intressant? Här är resten:          

http://minstengangiveckan.blogspot.se/2014/05/kulturama-lunchkonstert-med.html

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar