Denna dag är början på en intressant vecka. Om allt går som planerat kommer jag att se arton eller nitton föreställningar, beroende på om jag går och ser Billy Elliot på Bio Rio på söndag.
STDH, Stockhlms Dramatiska Högskola, drar igång Departure, avgångselevernas egna projekt. Idag ska jag se:
LEVANDE VATTEN, Av och med Malou Zilliacus, Skådespeleriutbildningen.
"Jag skall berätta något för dig: jag håller på att försöka fånga den fjärde dimensionen av nu-ögonblicket som är så flyktigt att det inte längre är eftersom nu redan har blivit ett nytt nu-ögonblick som inte heller är längre. Jag vill lägga beslag på sakens är. Jag vill rå om tidens atomer. Och jag vill fånga nuet som genom själva sin natur är ett område jag inte har tillträde till. Det här ögonblicket är. Du som läser mig är. Jag har svårt att tro att jag ska dö. Det här är en övning i att leva utan att planera. Och det är en ordfest. Säger det här dig något? Mig talar det till."
Mig med, Clarice. Det riktigt skriker.
ORD: Clarice Lispector och Malou Zilliacus
REPULSE, Av och med Peter Åström, Mimskådespeleriutbildningen
Han föds om natten,
stiger ur askan
i fjädrar och fransar.
Han är dansgolvets kung,
Fågel Fenix
en gud i strobe-strobe-strobeljus.
Han är rytmen, han är hjärtslagen, han är pulsen som snart slutar slå. När morgonen kommer dör han i skenet av kalla lys-lys-lysrör.
Om att leva utanför normen. Om förtryck och internalisering av förtryck.
KRAMP, Av och med Jeff Lindström, Skådespeleriutbildningen
En föreställning baserad på Stig Dagermans liv, brev och essäer.
"2/11 tisdag. Dimma över Strömmen.
Dödstrött, masade mig till Cattelin
och åt en underbar strömming."
MEDVERKANDE MUSIKER: Kristina Issa och Sara Nilsson
TO FROM RUSSIA WITH LOVE, Av och med Klas Lagerlund, Skådespeleriutbildningen.
Jag är förlorad.
Jag såg mig själv stå framför en rasande mobb, ansikte mot ansikte med exekutions-plutonen, gråtande av sorger som de inte kunde begripa, och förlåtande!
Jag kan inte tala längre.
Jag har sorg, jag är rädd.
Kärleken måste återuppfinnas, så mycket är säkert.
Eller ska jag vakna en dag när lagarna och sederna har förändrats - genom hans trolldomskraft.
Ett nytt bud ger han er: att ni skall älska varandra.
KOREOGRAFI OCH RÖRELSE: Ellen Söderhult och Mattias Pettersson
* Pga kontroversiell utformning klarar inte publiceringsverktyget av att återge den rätta titeln. Gå in här för vidare information och rätt titel: http://www.stdh.se/for-publik/departure-14/tofromrussia
AKT UTAN ORD, Av Samuel Beckett, med Stina Gunnarsson, Mimskådespeleriutbildningen
"Mannen slungas baklänges in från höger kuliss, snubblar, faller, reser sig genast igen, borstar av sig, funderar.
Visselpipa i höger kuliss.
Han tänker efter.
Ut till höger.
Han slungas omedelbart tillbaka in på scenen, snubblar, faller, reser sig genast igen, borstar av sig, funderar.
Visselpipa i vänster kuliss.
Han tänker efter.
Ut till vänster.
Han slungas omedelbart tillbaka in på scenen, snubblar, faller, reser sig genast igen, borstar av sig, funderar."
FÖRLAG: Nordiska ApS, Köpenhamn
ANNELISE FRANKFURT, Av och med Lilja Fredrikson, Mimskådespeleriutbildningen
Det är jag som är utropstecknet.
Ni andra är bokstäver och prickar.
Men det är jag som är utropstecknet och jag letar efter min mening.
En kammarvarieté i dansmimens värld om dansaren, koreografen och dockmakerskan Annelise Frankfurts arbete och liv.
KOREOGRAFI: Annelise Frankfurt
INSPIRATION OCH TEXT: Nils Harning
MASK: Sigfrid Nathorst-Windahl
STOPMOTION: Julia Helander
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar