tisdag 26 maj 2015

Just nu ser jag fram emot -

GOLDBERG VARIATIONS – TERNARY PATTERNS FOR INSOMNIA

Med ANDERSSON DANCE & SCOTTISH ENSEMBLE på dansens hus


Ternary på svenska är ternär, och betyder trefaldig, eller något som består av tre. Så titeln är alltså: Goldbergvaritationerna - Sömnlöshetens tredelade mönster. Allt låter coolare på engelska. 
"Goldbergvariationerna är sinnebilden för strukturerad musik," citeras Örjan Andersson på Dansens Hus' hemsida. "Det var något oerhört lockande att ge sig i kast med detta sönderspelade stycke, belastat av en oändlig mängd bilder, och så fyllt av känslouttryck."
Jag håller inte med. Jag anser att Saties Gymnopedie är sönderspelat. Beethovens femte symfoni är sönderspelad, men jag lyssnar på Goldbervariationerna på Youtube nu, och jag är osäker på om jag någonsin hört dom förut. Har du?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar