torsdag 14 november 2013

DEN SKALLIGA PRIMADONNAN, föreställning 85 2013


DEN SKALLIGA PRIMADONNAN av Ionesco.
Det här var lite spännande, på många sätt: jag har för det första aldrig varit på en matiné på en torsdag i Stockholm(men när men ser Boulevardteaterns späckade schema förstår man att dom måste klämma in föreställningar lite var dom kan), jag har aldrig sett Kim Andersson live, och jag har aldrig sett en pjäs av Ionesco. Kim gjorde mej inte besviken, även om jag helt missat att hon haft cancer och blev lite shockad över hur mager hon var, även om det inget märktes i hennes spel.
Ionesco är en företrädare för 1950-talets nya teaterform absurdismen, och tyvärr måste jag nog säga att Ionesco inte är min grej. Och då vill jag absolut påpeka att det inte är något fel på Ionsesco, jag tar helt på mej ansvaret. Jag är för träig, för logisk, för pragmatisk för att luta mej tillbaka och bara njuta av dom härliga fånerierna. Jag sitter hela tiden och undrar vad det ska leda, varför dom säger det dom säger och hänger upp mej på motsägelser och ologiska förvecklingar. Men jag kan också tillägga att jag inte kan läsa Pippi Långstrump utan att undra på vad sätt hon tänkter blåsa Tommy och Annika.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar