måndag 2 juni 2014

NOVEMBER, Musik: Andreas Zhibaj (KMH), Libretto: Jani Lohikari (STDH), Dirigent: Ruut Kiiski (KMH), Regi: Mårten Forslund (OHS), Scenografi: Linn Henriksson Strååt (STDH), Kostym: Maria Peterson (STDH, Patienten: Heddie Färdig (OHS), Besökaren: Cornelia Beskow (OHS), Sjukskötaren: Markus Pettersson (OHS), del av STOCKHOLM NEW OPERA 2014, Föreställning 119 2014

Varje år, precis när våren blir sommar, slår människorna plötsligt ut, lite som när träden en dag bara är gröna och fulla av löv, eller när man inser att gräset är grönt och heltäckande. Alla är plötsligt vackra, solbrända, smala, och man förstår varför dom har häckat på gym hela sommaren. Det här är deras tid.
Jag sitter på Rehnsgatan 24, på den vegetarisk restaurangen Organic Greens uteservering. Alla som  går förbi är löjligt vackra. Det är lite som att sitta på en visning för ett halvår sen, där ett modehus visar upp sin prognos för gatumodet Vår/Sommar 2014.
Framför mej på bordet står en vegetarisk lasagne och jag sitter och väntar på min kompis Prosopagnosias. Han är lite sen, men när han sen dyker upp är han inte alls lika sen som han trodde att han skulle vara när han messade att han skulle bli sen.
När han har ätit upp - han tog en råkosttallrik - börjar vi promenera bort mot Tekniska högskolan och Operahögskolan, och premiären av Stockholm New Opera 2014, där man redovisar fyra nyskriva operor i ett slags samarbete mellan studenter på STHD, KHM och OHS.
Första stycket heter November, och är inte alls min typ av musik, men det kan också ha att göra med att jag inte är så bevandrad i modern opera. Det blir för plingit och för plonkit för mej. 
Det handlar om en kvinna som försökt ta livet av sej för att hon lider av en depression efter att hennes syster tagit livet av sej. På sjukhuset försöker hon återigen begå självmord, men hennes döda syster besöker henne och berättar att hon inte har någon skuld. 
Och så snöar det, vilket alltid ger en poetisk stämning. Här antar jag att det ska symbolisera att man glömmer, går vidare. Det som göms i snö, och allt det där. 
När man väl förstått att en av kvinnorna inte finns, och det gör man ganska snart när en manlig sjuksköterska kommer in och totalt ignorerar henne, sitter jag hela tiden och hoppas att det skulle finnas en extra knorr, som till exempel att kvinnan som försöker ta livet av sej ska vara den som egentligen är död, eller sjuksköterskan, eller något lika Sjätte Sinnet, men vad du ser är vad du får. 
Kanske är det lite för mycket begärt att en librettist förutom att författa sångtexter också ska stå för handlingen? Jag menar, Sondheim skriver musik och sångtexter, men någon annan författar ju handling och repliker? Sångtexter och dramatik är ju inte riktigt samma sak? 
Jag längtar tills jag är tillräckligt smart för att riktigt kunna uppskatta sånt här.

Tacksamt, 

Joakim Clifton Bergman

Gratis.
Hittills har scenkonsten 2014 kostat mej 6240:- 

Om du gillade det här kanske du gillar:  

UNDULATER OCH IDOTER med Calle Flygare på Teater Giljotin.

"Antigones bröder Eteokles och Polyneikes har dött i den dem emellan maktkamp om vem som ska styra Thebe, och deras morbror Kreon har tagit makten, och eftersom han anser att Eteokles var den lagliga kungen, utfärdar han ett med döden straffbart förbud att begrava Polyneikes, som ett varnande exempel för andra upprorsmakare, men Antigone känner att det är hennes skyldighet att begrava sin bror.
Som Derrick skriker i Happy Endings: 
”Drama!”"

Låter det intressant? Här är resten: 


DET VAR EN GÅNG - THE MUSICAL med teater Najkit på biograf Forelllen på Tyresö.

"Kostym, mask och frisyr håller en förvånande hög standard, och borde vara nominerade för något slags pris, någonstans. Tyresös Envisa Amatörers Tävling Extra Rättvis, TEATER, kanske? Visst vore det roligt om det fanns?
Och om det fanns så måste man ge något slags hederspris till AnnaCarin Blomberg. Hon har skrivit, regisserat, producerat, ja hon gör typ allt utom att stå på scenen. Tjejen behöver en semster, kan jag gissa."

Låter det intressant? Här är resten:


ROMEOR OCH JULIOR av Boulevardteaterns elevskola termin II på Boulevardteatern.

"Det här uppluckrade sättet att framför Shakespeares Romeo och Julia är det perfekt valet för en teaterskola. Ingen är fast med att spela gammal gubbe hela kvällen, och inga kvinnor tvingas spela män. 
Och man får prova att verkligen framföra repliker. Där man i många moderna dramer kan komma undan med att ha en stark undertext och liksom leverera känsla och karaktär istället för en tydlig replik, är Shakespeare nästan som att sjunga opera. Texten ska fram, till varje pris. Allt ligger i texten. "

Låter det intressant? Här är resten: 


#NOVEMBER, #AndreasZhibaj, #JaniLohikari, #MårtenForslund, #LinnaHenrikssonStrååt, #Maria Peterson, #Opera, #Operahögskolan, #STDH, #OHS, #KMH, #Prosopagnosias,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar