Helan och Halvan intar Teater Giljotin. Det är stjärnduon Karina Holla och Gunilla Röör som intar scenen och bjuder på både humor och allvar i en härlig mix. Ett ”måste se” för alla kulturintresserade!
RECENSIONER
”Helan & Halvan” i den här kvinnoversionen blir en vacker, vemodig och våldsamt underhållande skildring av vänskapens väsen och konsten att överleva. Holla och Röör använder teatern som frizon för lek och allvar, och gör livet till en fest med denna sceniska pärla.
"Oumbärlig i dessa tider!" "Varför är ”Another Nice Mess” så gripande? Som något viktigt vi glömt men ändå minns? Mötet med dessa två känns helt nödvändigt och oumbärligt. Så i dessa besynnerliga tider ordinerar jag alla att utsätta sig för ”två björnar som dansar på en het platta”.
”Vi är två björnar som dansar på en het platta. Vi försöker skaka av oss de mörka tankarna. Vi vill tillföra ljus i de mörka tiderna. Vi är rädda att bli osynliga och bortglömda…”
Så börjar föreställningen där vi möter två livs luffare i gestalt av Karina Hollas och Gunilla Röörs egna tolkningar av Helan och Halvan…
Vi får följa dem då de flyr leda och vardaglighet till stunder av fest och fyrverkeri. Två Beckettska figurer som trotsar livsledan genom att genomleva den. Vissa textfragment förekommer från Helan och Halvans filmer och några rader ut Becketts i Väntan på Godot.
I mellanrummet mellan Karina Hollas och Gunilla Röörs olika speltekniker uppstår en säregen vänskap – kanske inte helt olik luffarnas egna.
* * *
Gunilla Röör är en av Sveriges mest väletablerade skådespelare. Hon har medverkat i över 40 filmer, 13 TV-Serier och synts på alla de stora scenerna runt om i Sverige. Vi känner igen henne från Freud flyttar hemifrån, Lorry,Skärgårdsdoktorn och Beck. Till hösten är hon aktuell med bådeMaratondansen på Kulturhuset Stadsteatern och Another Nice Mess på Teater Giljotin.
Karina Holla är en av Hollands mest väletablerade scenkonstnärer och hennes gränsöverskridande scenspråk har hyllats världen över. Hon agerar med hela sitt register och räds varken fulhet eller skönhet. Som den Holländska pressen skrev: ”Hennes speciella och egna skådespelarstil och rörelsemönster skapar en väldigt intensiv teater som går rakt in och berör i själen.” Teater Giljotin har tillsammans med Compagnie Karina Holla producerat succéerna, San Clamente (2001), Entré Blesse(2008) och Främmande Kropp(2015).
* * *
Another Nice Mess Premiär 10 oktober kl 19.00 Spelperiod okt-nov www.teatergiljotin.se
Biljettpris: 250 sek Studerande, arbetssökande & pensionär: 200 sek (Föreställningen är ca 1 timme och 15 minuter lång.)
"En resa till själens skuggvärld. Jens Wallén förförs av Tana Manevas kraftfulla energi." Stockholmsfria.se
"Det är befriande, jag blir alldeles harmonisk av att dyka ner i den här undre världen. Scenkonst som talar direkt ur kärnan, gräver i kärnan och bjuder in till ett inre kaos." TeaterStockholm.se
"Tana gör ett starkt uppträdande i konstformen Butoh (...) mycket sevärd." ++++ Påscen.se
"Concealed Party är feel-bad-kultur av bästa märke" Aftonbladet
”Everything we see hides another thing, we always want to see what is hidden by what we see.” Rene Magritte
Concealed Party dyker ner i det undermedvetna, en process, som börjar från en nollpunkt, intuitiv, abstrakt och ickerationell. Från kaos skapas ordning. Concealed Party öppnar en dörr mellan två världar, den verkliga fysiska och den inre, ofattbara drömvärlden. Tana Manevas tolkning av den japanska dansformen Butoh fascinerar. Allt kan hända, människan och alltings ljus och mörker stiger fram för oss på scenen.
Butoh är en svårdefinierad konstform, närmast ett slag av performancedans. Butoh skapades i Japan efter andra världskriget inspirerad av bl.a. amerikansk och europeisk underground- och avantgardekultur med inriktning på absurd, ibland närmast grotesk och provokativ kroppslighet. Ofta inriktad på tabu-ämnen, extrema miljöer, och traditionellt utförd med vit eller grå kroppsmålning med långsamma hyperkontrollerade rörelser. Butoh skapades av Tatsumi Hijikata (1928-1986) med support av författaren, poeten och regissören Yukio Mishima (1925-1979).
Artisten och konstnären Tana Maneva utbildade sig inom Butho på Subbody Butoh School i Dharamshala under den japanske Butohmästaren Rizome Lee 2010. Hon har sedan dess utvecklat ett eget scenspråk, en hybrid mellan Butho, performance och teater, ofta med inriktning på människans ego och persona kontra den inre skuggvärlden. Tillsammans med kompositören Rikard Borggård har hon producerat flertalet föreställningar både i Sverige och utomlands.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar