Foto: Anders Modig |
- genrepet av GUDARNA - LA TRAGEDIA UMANA, på Teater Reflex.
Från deras pressrelease:
Enbart män står på scenen när Teater Reflex spelar GUDARNA – La Tragedia Umana, med premiär NU PÅ FREDAG den 25 oktober. Den nyskrivna pjäsen är baserad på Den Gudomliga Komedin av Dante Alighieri och handlar om den vita, straighta medelklassmannen. Med hjälp av ”helvetets nio kretsar” söker en stor grupp unga professionella skådespelare svar på frågan Vad händer med en människa när han utpekas som förövare?
Foto: Anders Modig |
”Vi tar ett tyvärr ganska ovanligt grepp på jämställdhetsdebatten idag. Män är överrepresenterade inom alla typer av våldsbrott, såväl inom självmord som hatbrott. Varför är det så? Hur ser mansrollen ut idag och vilka konsekvenser får det för männen själva?” frågar Emanuelle Davin, regissör för projektet.
En modern, deprimerad Dante färdas motvilligt på en självrannsakande resa genom helvetet. ”Helvetets nio kretsar” är översatta till en samtida kontext där publiken får möta, incels, missbrukare, skolskjutare, högerextremister, misstänkta våldtäktsmän och ängsliga, manliga feminister.
”Det är så många som pekar på de vita, heterosexuella männen och säger: här har vi de privilegierade, här har vi förövarna. Om det nu stämmer så är det ju upp till männen själva att förändras. Så vad säger de själva? Hur formar vi män i dagens samhälle? Fostrar vi förövare? I sådana fall: hur och varför?”
En ambition med föreställningen är att nå grupper med andra åsikter än de som oftast finns representerade på teaterscenerna. I våras arrangerade Teater Reflex samtalskvällar med bland annat Gudrun Schyman och Alexander Bard och intresset för föreställningen har varit stort hos grupper långt ut till höger på den politiska skalan.
En modern, deprimerad Dante färdas motvilligt på en självrannsakande resa genom helvetet. ”Helvetets nio kretsar” är översatta till en samtida kontext där publiken får möta, incels, missbrukare, skolskjutare, högerextremister, misstänkta våldtäktsmän och ängsliga, manliga feminister.
”Det är så många som pekar på de vita, heterosexuella männen och säger: här har vi de privilegierade, här har vi förövarna. Om det nu stämmer så är det ju upp till männen själva att förändras. Så vad säger de själva? Hur formar vi män i dagens samhälle? Fostrar vi förövare? I sådana fall: hur och varför?”
En ambition med föreställningen är att nå grupper med andra åsikter än de som oftast finns representerade på teaterscenerna. I våras arrangerade Teater Reflex samtalskvällar med bland annat Gudrun Schyman och Alexander Bard och intresset för föreställningen har varit stort hos grupper långt ut till höger på den politiska skalan.
”Vi har följt debatten om hur scenkonsten inte är viktig för samhällsdebatten längre. Hur många som inte själva är vänster och feminister känner sig välkomna på svensk teater? Om analyserna stannar vid feministiska och antirasistiska slagord och målgruppen är de redan frälsta: hur kan man bli förvånad över låga publiksiffror?”
Bakom Gudarna – La Tragedia Umana står en grupp unga, professionella skådespelare som vill skapa teater som talar till människor både till höger och vänster. Vi tror att teatern har en roll att spela som motvikt till filterbubblorna i sociala medier, som ett forum och en mötesplats för olika perspektiv på samhället och som en kraft för större förståelse mellan olika människor.
Bakom Gudarna – La Tragedia Umana står en grupp unga, professionella skådespelare som vill skapa teater som talar till människor både till höger och vänster. Vi tror att teatern har en roll att spela som motvikt till filterbubblorna i sociala medier, som ett forum och en mötesplats för olika perspektiv på samhället och som en kraft för större förståelse mellan olika människor.
Foto: Anders Modig |
FAKTA
GUDARNA – La Tragedia Umana
Spelas på Teater Reflex i Kärrtorp Premiär: 19.00, 25 oktober, 2019 Spelperiod: 25 okt – 23 november 2019.Föreställningslängd: 2h 15 min inkl. paus
GUDARNA – La Tragedia Umana
Spelas på Teater Reflex i Kärrtorp Premiär: 19.00, 25 oktober, 2019 Spelperiod: 25 okt – 23 november 2019.Föreställningslängd: 2h 15 min inkl. paus
Regi & Manus: Emanuelle Davin Regiassistent: Kajsa Sparrefors Skådespelare: Charlie Challis, Max Nilén, Hjalmar Wide, Erik Jeansson Karlsson, Daniel Ohlsson, Mattias Tor Pettersson, Michael Forsberg, Rasmus Gisby, Martin Hendrikse, Johannes Stenmarck och Teodor Olsson
Manus: Emanuelle Davin
Scenografi och kostym: Natasia Wadsted och Charles Gustafsson
Mask: Elin Bergström
Ljus: Maja Lindström
Ljud: Jakob Lindhagen
Körledare: Maria Peters
Koreografi: Josefin Gladh
Foto: Jonas Jörneberg
Affisch: Peter Bergman
Produktion: Teater Reflex- Emanuelle Davin, Erik Jeansson Karlsson, Daniel Ohlsson, Jakob Bladh, Kajsa Sparrefors, Kajsa Nordin och Kent Ekberg.
Manus: Emanuelle Davin
Scenografi och kostym: Natasia Wadsted och Charles Gustafsson
Mask: Elin Bergström
Ljus: Maja Lindström
Ljud: Jakob Lindhagen
Körledare: Maria Peters
Koreografi: Josefin Gladh
Foto: Jonas Jörneberg
Affisch: Peter Bergman
Produktion: Teater Reflex- Emanuelle Davin, Erik Jeansson Karlsson, Daniel Ohlsson, Jakob Bladh, Kajsa Sparrefors, Kajsa Nordin och Kent Ekberg.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar