tisdag 29 oktober 2013

JAG RINGER MINA BRÖDER, av Jonas Hassan Khemiri i regi av Farnaz Arbabi, Scenografi och kostym Jenny Kronberg, med Bahar Pars, Pablo Leiva Wenger, Shebly Niavarani, Shima Niavarani på Kulturhuset Stadsteater, Recension av Joakim Clifton Bergman, föreställning 74 2013

JAG RINGER MINA BRÖDER. En jävlig bra föreställning, den här bockar godkänt i alla mina rutor: regi, manus, skådespeleri, musik, scenografi, ljus, kostym, även om jag tyckte regin var bättre än texten. En föreställning om svenskar som plötsligt inte längre betraktas som svenskar p.g.a. bilbomben i city för några år sen. Ett viktigt tema som berättas på ett underhållande och inspirerat sätt av ett gäng fantastiskt begåvade skådespelare. Och fantastisk teater. Gå och se. Det lär vara utstålt, men det kan finnas sista minuten.



Om du gillade det här kanske du gillar:
"Det här var vad jag tänkte ut när jag cyklade hem efter att ha sett genrepet av Kungliga Operans Emperor. Jag var tvungen. Jag behövde kunna förklara skillnaden.

Jag har uppfunnit en analysmetod för dansföreställningar. Den heter Joakim Clifton Bergmans Stora Internationella Mycket Användbara Dansverktyg. Eller bara Jockes Dansverktyg, för oss som vet vad vi snackar om. Det består av tre huvuddelar med inbördes indelningsmöjligheter. "

Låter det intressant? Här är resten: 



"Ordtsunamin forsar ut mot oss, når mej till knäna, till magen, till halsen, jag sveps med, tumlar runt, omtumlad, tappar andan, tappar känslan för upp och ner, för tiden. Är det över? Det är inte över? När tar det slut? Tar det slut?
Skådisarna förtrollar mej, och jag är bara tillräckligt vid medvetande för att inse att det dom gör, det är ett storverk."

Låter det intressant? Här är resten: 




"Du är inte van att vara här uppe. Du brukar sitta nere på parkett. Allt ser lite annorlunda ut såhär från ovan. Det är långt ner till scenen. 
Rösten i ditt öra viskar: 
”Om en stund kommer du att ligga där…”
Personen nere på scenen är borta. Scenen är helt tom.
”Res dej.”
Du reser dej."

Låter det intressant? Här är resten: 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar