fredag 14 juli 2023

PÅ TAL OM "I KROPPEN MIN" #Teaterkanal #IKroppenMin #Parkteatern #Rikste...


På min teaterkanal går jag live minst en gång i veckan på Instagram och delar mina tankar om genrepet av pjäsen "I kroppen min". Pjäsen berättar om Kristian Gidlund, den unga musikern, journalisten och författaren som förlorade sin kamp mot cancer vid endast 29 års ålder. Hans blogg, "I kroppen min", blev en plats för miljoner människor att söka existentiell tröst under hans sista år i livet. Genom sitt raka tilltal och djupt angelägna budskap om döden och vikten av att leva, berörde Kristian hela Sverige med sina texter. Nu ger Parkteatern i samproduktion med Riksteatern för första gången plats åt Kristians texter på en teaterscen, i en dramatisering av Jani Lohikari och regisserad av Johan Paus. Musik för föreställningen, som framförs live av Kristians barndomsvän Mats Björke, tidigare medlem i det hyllade bandet Mando Diao, är specialkomponerad. I Johan Paus regi följer vi en man spelad av Razmus Nyström som är fast i ett mellanrum mellan liv och död, i väntan på en ofrånkomlig katastrof. Med en intensiv angelägenhet och stark fysisk dynamik utforskar han meningen med livet och döden. Kristian Gidlunds ord tar oss med på en resa genom livets slutskede och hjälper oss att gripa tag i nuet. Genom att ge Kristians texter plats på scenen strävar vi efter att fortsätta låta dem gripa tag i vår samtid, säger Josefin Rosales, konstnärlig ledare för Parkteatern. Under mina live-sändningar diskuterar jag kostym, regi, manus, dramaturgi och den mening som pjäsen ger mig, och jag välkomnar alla att delta i diskussionen. Följ med på denna inspirerande resa om livets skörhet och dess skönhet. #Teaterkanal #IKroppenMin #Parkteatern #Riksteatern #KristianGidlund #JaniLohikari #JohanPaus #MatsBjörke #MandoDiao #LivetsMening #LivetsSkörhet #Existens #Teaterliv #Dramatisering #LivetOchDöden #IntensivtNuet #Diskussion #Teaterkonst #j230706

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar