8 – 10 nov 2017

DIMITRIS PAPAIOANNOU
THE GREAT TAMER

2015 gjorde Dimitris Papaioannou stor succé på Dansens Hus med föreställningen ”Still Life”. Nu är han tillbaka med det helt nya verket ”The Great Tamer”.
Den här gången tar han elva dansare med på en upptäcktsresa efter gömda skatter och inre arkelogiska utgrävningar efter mening och sammanhang.
Den multibegåvade grekiske konstnären Dimitris Papaioannou fick sitt internationella genombrott när han skapade öppnings- och avslutningsceremonin för OS i Aten 2004. Oavsett om han arbetar med stora arenor, gamla fabrikslokaler eller ansedda dansscener, fortsätter Papaioannou att skapa verk som hänför sin publik världen över.
Dimitris Papaioannou började sin karriär som konstnär och hans verk kan ses som levande stilleben, alltid med ett starkt visuellt uttryck. Hans bildspråk är har drag av lustiga huset, med drömlika absurda scener fyllda av konsthistoriska referenser och optiska synvillor. Kroppar blir till råa material – som förvandlas till en hybrid mellan människa och stoff
The Great Tamer har samproducerats av bland annat Dansens hus och hade urpremiär i Aten 24 maj.

OM DIMITRIS PAPAIOANNOU

Den mångfacetterade Dimitris Papaioannou kan skriva både konstnär, komiker, koreograf, regissör och utställningsproducent på sitt visitkort. På 1980-talet startade han, tillsammans med Angeliki Stellatou, den legendariska Edafos Dance Theatre som omdanade den grekiska dansscenen med sitt säregna formspråk.
Sitt internationella genombrott fick han som kreatör av öppnings- och avslutningsceremonierna på OS i Aten 2004.
För dansscenen har han skapat produktioner såsom och INSIDE, Primal Matter och  Still Life
Foto: Erlangen Heike Bogenberger
Foto: Erlangen Heike Bogenberger

EFTERSNACK 9 NOV

Efter föreställningen sker ett eftersnack med författaren Aris Fioretos och koreografen Dimitris Papaioannou. Fioretos debuterade 1991 med den prosalyriska Delandets bok. Sedan dess har en rad romaner, essäer och litteraturhistoriska studier följt. Hans verk har översatts till ett dussintal språk och mellan arbetet på egna texter översätter han andras till svenska. Han skriver regelbundet på kultursidorna i Dagens Nyheter och har tilldelats många priser och utmärkelser. Hans Augustprisnominerade roman Mary (2015) har sålts i flera länder och följdes våren 2016 av en essä om romankonsten ”Vatten, gåshud”.