måndag 17 januari 2022

211209 LIVE IDOMENE0S



Team Regi: Sara Ribbenstedt
Idé och konstnärlig rådgivare: Dan Turdén 
Musikalisk ledning: Maria Lindal
Förlag: Colombine Teaterförlag
Svensk översättning: Birgitta Prejborn
Bild: #makeupbrutalism
Scenograf/kostym: Nina Fransson
Ljusdesign: William Wenner
Producent Rebaroque: Magda Boreson
Producent Kamraterna: Daniel Szpigler Sångerna sjungs på italienska medan skådespelarnas texter framförs på svenska. Medverkande Sångare
Adam Frandsen, Sibylle Glosted, Ulrika Skarby, Ingrid Berg, och Markus Schwartz Skådespelare
Morten Lövström, Alexander Ohakas, Luiza Stanescu, och Julia Gumpert Musiker
Rebaroque Idomeneo (italienska: Idomenio, re di Creta, ossia Ilia e Idamante), (K. 366) är en opera i tre akter på italienska med musik av Wolfgang Amadeus Mozart. Librettot av Giambattista Varesco bygger på en fransk text av Antoine Danchet, som hade tonsatts av André Campra som Idoménée 1712. En litterär källa till Idomeneo är François Fénelons roman, där Idomenée dödar sin son. Prosper Jolyot de Crébillon tillfogade motivet till handlingen: kärleksrivalitet. Crébillons drama från 1705 användes som förlaga till den första tonsatta versionen, Idomenée, ett tragédie-lyriqe-verk av Antoine Danchet med musik av André Campra från 1712. Danchets libretto tjänade som förlaga för Mozarts librettist Varesco. Han rensade bort de dubbla kärlekstrådarna (Ilila älskades nu endast av tronföljaren), förenklade intrigen (av tre förtrogna återstod nu endast Arbace) och reducerade antalet gudar. domeneo var ett beställningsverk för München, där den musikkunnige kurfursten Karl Theodor härskade. Om Mozart dittills inte hade haft någon möjlighet att påverka beställningsverkens innehåll och form, så erbjöd sig för första gången en möjlighet till detta år 1780. Mozarts far, som fungerade som mellanhand, lyckads förmå librettisten Varesco till vissa ändringar. Från sitt förra residens i Mannheim hade kurfursten fört med sig en stor del av sin berömda orkester och några av de bästa sångarna. Mozart fick tillgång till dessa musiker och orkesterns klangkultur, exakta artikulation och frasering påverkade operans helhetskoncept. Mozart var god vän med orkesterledaren Christian Cannabich, medan flöjtisten Wendig och oboisten Camm lovordades av många samtida tonsättare, vilket påverkade utformningen av orkesterstämmorna. Från Mannheim kände Mozart även de båda systrarna Wendling, Dorothea och Elisabeth, som skulle sjunga Ilias och Elettras partier. Tyvärr fanns ingen bas eller baryton i München som lämpade sig för rollen som Idomeneo, så Mozart skrev den för tenoren Anton Raaff och lät Idamante sjungas av en soprankastrat. Inför en privat föreställning i Palais Auersperg i Wien 1786 transponerade Mozart Idamantes parti för tenor, så som partiet brukar sjungas idag, och lade till en duett för Ilia och Idamante och den berömda scenen och rondot med obligat violin "Non temer, amato bene" för Idamante. Idomeneo har bearbetats av bland andra Richard Strauss och Ermanno Wolf-Ferrari men har aldrig kunnat hävda sig vid sidan av Mozarts övriga mästerverk. Operan uruppfördes på Hoftheater i München den 29 januari 1781 men har aldrig fått någon varaktig plats på repertoaren. Den svenska premiären ägde rum på Stockholmsoperan den 10 januari 1957.[1] Personer[redigera | redigera wikitext] Idomeneo, kung av Kreta (Tenor) Idamante, hans son (Sopran eller tenor) Elettra/Elektra, Agamemnons dotter (Sopran) Ilia, trojansk prinsessa och Priamos dotter (Sopran) Arbace, Idomeneos vän (Tenor) Nettunos/Neptuns överstepräst (Tenor) La Voce/Oraklets röst (Bas) #minstengångiveckan #teater #svenskteater #kultur #dramatik #scenografi #kostym #mask #peruk #komedi #tragedi #blog #vlog #kamraterna #folkoperan #opera #mozart #rolandschimmelpfennig #idomene0 #j211209

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar