lördag 2 november 2013

LUNCHKONSERT i Gustav III Operacafé, Kungliga Operan

V.44 1/11 föreställning 76. LUNCHKONSERT I GUSTAV III OPERACAFÉ. 

Under Kungliga Operans stora trappa ligger Gustav III:s Café, i en av Stockholms charmigaste lokaler, bara den värd ett besök. Om det sen dessutom bjuds mat och musik, så finns det väl ingen anledningar att tveka?
När jag var där bjöds det ostsallad, Debussy, Chausson och Poulenc, och så fantastisk sång av Henrikka Gröndahl ackompanjerad av Magnus Svensson. Jag var nog inte ensam om att vara lite ovan i finare miljöer, för vi var flera som klappade mellan sångerna, men det visade sej att även om pianot tystnat och sångerskan är stum så kan det vara en del av en sångcykel, och då ska man vänta tills alla 6 debussysångerna är över. Mina fördomar om operasångare kommer hela tiden på skam. Jag har en bild av dom som någonting som bara frambringar vackra ljud, och så visar det sej gång på gång att dom är ena jäklar i skådespeleri. Och Henrikka Gröndahl bjöd på en inlevelse som hade varit fantastisk även om hon inte kunnat sjunga, vilket hon kunde.

Och nu ett litet ord om kulturtanter. Jag har stött på dom flera gånger, inte så mycket på teater, utan mer i konsertsammanhang. Dom där som verkar vara där - inte för att njuta eller uppleva nåt - utan för att ingan kan hindra dom. Dom har rätt att vara där, och i den rätten ingår att klaga, gnälla, föra oljud, hosta, slamra med bestick, förutsätta att uppmaningen att stänga av mobiltelefoner inte gäller dom själva och inte bry sej om ifall man skymmer så länge man själv ser bra. Bevare oss för dom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar