torsdag 14 oktober 2021

211013 EN GLAD ÖVERRASKNING


I det här avsnittet dricker jag te som jag köpt på Lanka Te 6 Kryddor på Ringvägen, jag äter havregrynsgröt och förbered mej på att se Zinnie Harris’ pjäs MÖT MEJ I GRYNING med Batalj Scenkonst på Teater Tr3, jag köper biljetter till pjäsen BARRYMORE med Dan Ekborg på Stockholms Stadsteater - som har en väldigt otydlig hemsida. Eftersom pjäsen jag ska se är inspirerad av Orpheus och Eurydike så måste jag kolla upp lite om dom, sen tittar jag på en bootleg av musikalen Hadetown, jag lyssnar på musik från 2017 på spotify, sen cyklar jag in till teatern, där det visar sej att jag hade fått två fribiljetter istället för en, som jag trodde. Ett kärlekspar sköljs upp på en strand efter en våldsam båtolycka. När den första chocken och euforiska lättnaden lagt sig börjar de två kvinnorna leta efter en väg hem, men inser snart att de inte alls känner igen platsen. Känslan av att något inte stämmer stiger med upptäckten av att de kanske inte är ensamma – finns det hjälp att få, eller är hotet större än vad de först trott? Medan skymningen faller över det omslutande havet kommer en hisnande insikt krypande om vad som verkligen krävs för att de ska lyckas ta sig därifrån Möt mig i gryningen (2017) har tidigare spelats i Storbritannien, Turkiet och Sydafrika, men aldrig förr i Sverige – BATALJs uppsättning är pjäsens Sverigepremiär. Zinnie Harris är en högaktuell och mångfaldigt prisbelönt brittisk dramatiker, som ofta inspirerats av klassiska myter och dramer i sitt arbete.  MANUS Zinnie Harris REGI Johan Bark PÅ SCEN Tove Simonsen & Moa Åström SCENOGRAFI, LJUSDESIGN & LJUDDESIGN Johan Bark BATALJ SCENKONST är en fri teatergrupp baserad i Stockholm, med fokus på nyskriven och internationell dramatik Johan Bark är regissör, producent och projektledare, med erfarenhet av ljusdesign och scenografi. Efter utbildningar på scenskola i England, Irland och Estland, har Johan varit verksam inom både det fria kulturlivet och de större institutionsteatrarna i Sverige. Höjdpunkter i karriären inkluderar ett långtgående samarbete med regissören Robert Wilson (USA), och Johans egna regiarbeten har hittills spelats i sex olika länder. År 2020 tilldelades Johan både Västerås Stad och Region Västmanlands kulturstipendium.  MÖT MEJ I GRYNINGEN hade premiär 2017, samma år som Trump blev president, Brexit inleds och Gösta Ekman, Hans Alfredsson, Roger Moore, Sam Shepard, Birgitta Ulfsson och Jeanne Moreau dör. 2017 vann OSLO en Tony Awards för bästa pjäs, och DEAR EVAN HANSEN blev bästa musikal. Bette Midler vann en Tony för HELLO, DOLLY! I London gick en Olivier Award till HARRY POTTER AND THE CURSED CHILD, för bästa pjäs, och GROUNDHOG DAY vann bästa nya musikal, men vann inte en enda Tony när den samma år gick upp i New York. Shape of You av Ed Sheeran var den mest spelade låten på Spotify 2017. Zinnie Harris: ”MÖT MEJ I GRYNINGEN är en pjäs om kärlek och sorg. Jag ville att pjäsen skulle ha en relation med Orpheus och Eurydice-myten, en myt som skapades för att hantera dödens omöjlighet. När någon dör kan du helt enkelt inte acceptera att du inte kommer att se dem igen. Men tänk om du kunde se din älskade en gång till? ” ZINNIE HARRIS, som är uppvuxen i Skottland, studerade zoologi vid Oxfords universitet och avlade därefter en Master of Arts i teaterregi vid University of Hull. Som dramatiker debuterade hon 1999 med By Many Wounds (Saknad) ZINNIE HARRIS’ dramatik räknas till den riktning som i Storbritannien sedan 1990-talet går under namnet in-yer-face-theatre. Hon anses ha stor talang för språkets nyanser och känslommässigt djup. Länkar: ”MISSA INTE MÖT MEJ I GRYNINGEN”: Lanka Te & Krydd Import: https://www.lankate.se på instagram: https://www.instagram.com/lankateochkryddimport/ På Instagram: https://www.instagram.com/tv/CU-qQ7kKa48/?utm_source=ig_web_copy_link På Youtube: https://youtu.be/TUxvUc_A3Lw Min Teaterblog: https://minstengangiveckan.blogspot.com Min Youtubekanal: ttps://m.youtube.com/user/joakimbergman My Tumblr: https://temporarymonomany.tumblr.com Min Pinterest: https://www.pinterest.se/jockebergman/ Min Twitter: https://twitter.com/JoakimClifton #minstengångiveckan #teater #svenskteater #kultur #dramatik #scenografi #kostym #mask #peruk #komedi #tragedi #blog #vlog #mötmejigryningen #zinnieharris #premiär #youtube #videos #dagbok #j211013

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar