fredag 23 maj 2014

KWEER MUYZIK, av Gideon Saks och Barbara Wisniewska, med Gideon Saks, Klara Uhleman och piano Miles Walter, på Opera Showroom, Folkoperan. föreställning 104 2014

Vi kommer ut från stora salongen till Folkoperans stora entré, jag och Achromotrichia. Det pågår en slags festival: Opera showroom 2014, och vi är redo för nästa punkt i programmet. 
Kweer Muyzik. Det var inte förrän jag sa det högt som jag förstod vad det betydde. Queer Music. Jag trodde först det var en afrikansk opera. 
Ute i foajén står ett piano, och vid pianot sitter en man, i drag, med naken överkropp, och guldhjärtan över bröstvårtorna. 
En man, som hämtad ur första akten av Harvery Fiersteins Arnold, kommer nerför trappan. Han har turban, ögonskugga, läppstift och skäggstubb. Han sjunger Sondheim. 
Så kommer en kvinna i bakåtslickat hår och vit kostym. Hon sjunger Mozart och Strauss. Det är en liten trevlig konsert med sånger som till och med en opera-novis som jag känner igen. Det är trevligt, luftigt och lekfullt.

Om det inte vore för tanterna…

Tre små gummor kom för att se
Dom nöjde sej ej med att höra…

Tre små tanter står bredvid mej. Dom är runt åttio, åttiofem, nittio. Dom kommer från den där tiden när folk inte verkade bli speciellt långa, och är så smala att dom skulle kunna hålla sej torra under mina utsträckta armar om det plötsligt började regna här i foajén. Dom är vana besökare här på Folkoperan, för jag ser dom hälsa på folk till höger och vänster. Kanske sitter dom i styrelsen, kanske är dom monetära donatorer. Själva verkar dom i alla fall tycka att det är en självklarhet att dom är lite för mer. Noblesss oblige.
En av dom, vi kan kalla henne Krösa-Maja, måste vara den där sorten som - när hon går på Kungliga Operan - inte nöjer sej med lyssnarplatser. Hon vill se
Problemet är att artisterna hela tiden rör sej. Dom sjunger lite uppe i trappan, så går dom ner på den lilla scenavsatsen, eller ner till gatuplanet…
Krösa-Maja, röjer runt som en ryskt turist vid en middagsbuffé på ett All Inclusive-Hotell i Turkiet. 
”Ursäkta,” säger hon, och väntar snällt tills jag ger upp min plats för att hon ska kunna se bättre. Det är inte så att vi byter plats. Jag går helt sonika gå någon annanstans och ställa mej. 
Så byter sångarna plats, och Krösa-Maja tränger sej förbi igen, på jakt efter en bättre utsikt. Hon klämmer sej in bakom baren. 
Sångaren rör sej, och Krösa-Maja, som en stalker, följer efter. 
Då och då tittar hon till sina två väninnor, som utmattade har satt sej ner och väntar på att det hela ska vara över. 
Jag önskar att jag blir så gammal som Krösa-Maja, så att jag kan sluta bry mej om andra och bara tänka på mej själv, som en slags ålderstigen gnu som har letat sej in i Nordiska Muséets avdelning för 1700-talsporslin.

Tacksamt, 

Joakim Clifton Bergman

Gratis. Hittills har scenkonsten 2014 kostat mej 5280:- 

Om du gillade det här kanske du gillar: 

AMFORTA på Opera Showroom på Folkoperan:

"Man var ute efter bilden av den sargade kvinnokroppen, och man tog dessa kvinnors liv som exempel. Det kunde lika väl ha handlat om gangbang-offer eller misshandlade hustrur, och jag håller med om att deras val är bildligt mer tillfredsställande. "

Låter det intressant? Här är resten: 

http://minstengangiveckan.blogspot.se/2014/05/amforta-konceptmellika-melouani.html

KULTURAMA: LUNCHKONSTERT MED MUSIKALLINJEN 1B

"Miss Carey If You’re Nasty går upp och river av någonting Peter Jöbackskt, och En Av De Siamesiska Tvillingarna bjuder på ett solo, för att sen bli uppdragen av en amerikanska för att framföra den lesbiska duetten ur Rent. 
”Who are these crazy talented Swedes?” undrar pianisten högt. 
They are ”Those Good and crazy people, my friends,” tänker jag, tyst, ur Stephen Sondheims Company."

Låter det intressant? Här är resten:          

http://minstengangiveckan.blogspot.se/2014/05/kulturama-lunchkonstert-med.html


APATISKA FÖR NYBÖRJARE, av Jonas Hassen Khemiri, med scengymnasiet S:t Eriks, på Kulturhuset Stadsteatern i Skärholmen. 

"När det börjar sväras på scenen blir den lillkillen framför mej både överförtjust och förfasad. Hans mun är vidöppen, hans käke faller ner, han tittar på sin mamma, han vet inte hur han ska ta det här. Dom svär på scenen. Hans storasyrra säger fula ord! Och ingen säger åt dom! Han hade inte kunnat vara mer chockad om det hade kommit in en naken tant på scenen."

Låter det intressant? Här är resten:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar