onsdag 8 januari 2020

SÄTT KRONAN PÅ MITT HUVUD

Sätt kronan på mitt huvud
Av Helena Österlund

Regi: Maria Clauss
Skådespelare: Kajsa Svensson
Scenbild: TAS/Tove Alderin, Elin Stampe
Musik: Moa-Lina Olbers Croall
Regi/prodass: Kalle Fransson
Tekniker Jacob Willén

En vuxensaga om den åldrande prinsessan, kritiska modersögon och en värkande faderslängtan.

”Sätt kronan på mitt huvud” är poetisk, mångtydig och musikalisk uppsättning om ett intensivt sökande efter identitet i övergångsfasen mellan ung och medelålders.

Som en medelålders Törnrosa ser vår prinsessa hur tiden förvinner mellan hennes fingrar. Ska hon någonsin lyckas bli något annat än en prinsessa? Ska hon våga ta drottningens roll? Och kan hon lyckas med det – på sina egna premisser?

Vinnare av STOFF’s Publikens Pris 2019.

I september 2019 pjäsdebuterade Helena Österlund, författare till ”Min sårbara kropp”. Monologen ”Sätt kronan på mitt huvud” är specialskriven för skådespelaren Kajsa Svensson.

Föreställningen är 55 minuter lång och efter föreställningarna så är det samtal med Helena Österlund.

”Skydda hjärtat. Skydda könets längtande hjärta. Än är inte allt förgäves. Så tillåt begäret. Nu kan vad som helst hända.”

Helena Österlund
Helena Österlund, född 1978 och bosatt i Stockholm, har tidigare givit ut tre böcker på Albert Bonniers Förlag. Diktsamlingen Ordet och Färgerna belönades med Borås Tidnings debutantpris 2011. År 2015 tilldelades hon Mare Kandre-priset. Min sårbara kropp [N/L 0002] är hennes första större roman, och blev vid sin utgivning snabbt en av landets mest omskrivna – och hyllade – böcker. http://nirstedt.se/helena-osterlund-min-sarbara-kropp/


Ö2 i samarbete med REFLEKTOR

REFLEKTOR är ett löst grupperat kollektiv, grundat av tidigare magisterstudenter på StDHs program ”Svarta Speglar – konstnärlig praktisk självreflektion”. Gruppens arbete bygger på en holistisk och tvärdisciplinär metod – där man arbetar med självreflektion som konstnärligt bränsle - inifrån konstnären och ut till publiken.

Varmt välkomna till Ö2!

www.ostgotagatan2.se

Ö2 stöds av Stockholms stad och ABF Stockholm

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar