torsdag 8 november 2018

Toi, Toi till SOMETHING ROTTEN på Wermland Opera!!!


Om det finns en föreställning jag ser fram emot den här säsongen, så är det Wermland Operas uppsättning av SOMETHING ROTTEN, den vansinnigt roliga musikalen som hade premiär på Broadway 2015, och nominerades till tio Tony Awards. 

Den utspelar sig i renässansens London och handlar om två bröder som driver en teatertrupp i direkt konkurrens med Shakespeare. De kontaktar Nostramdamus inte fullt så klarsynte brorson Thomas Nostradamus, för att han ska avslöja för dom vad som är nästa stora sceniska hit, och han berättar att det kommer att bli något som kallas en "Musikal", och att Shakespeare håller på att skriva en succé som heter Omelett. 

Det är en galen musikalkomedi, lite i samma anda som Monty Pythons SPAMALOT, THE PRODUCERS och THE BOOK OF MORMON.

Föreställningen är regisserad av en av mina absoluta favoritmusikalregissörer, Markus Virta, enligt min mening den bästa i sin genre, och som också satte upp PARADE och EN GENTLEMANS HANDBOK I KÄRLEK OCH MORD på Wermland Opera.

Scenografin är av Tony-vinnaren Nigel Hook, som också gjorde den fantastiskt vackra EN GENTLEMANS HANDBOK I KÄRLEK OCH MORD

Att man sen har en ensemble fylld med många av mina favoritmusikalartister är nästan onödigt underbart.

Mitt största problem med Wermland Opera, precis som med Göteborgs- och Malmö Opera, är att den inte ligger i Uppsala. Jag kan liksom inte poppa dit på någon timme, se en föreställning och sen ta ett sent tåg hem. Men det är också mitt enda aber.

I skrivande stund planeras det för hur, och när jag tar mej dit. 

Biljetter hittar du HÄR. 

Om du inte kan hålla dej, eller är lite nyfiken på vad detta är för något, så kolla in den här bootleggen från Broadway:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar