fredag 29 maj 2015

Emily Brontës Svindlande Höjder - som ballett?


En av mina favvomusikaler är Les Miserables, men om du frågade mej vem som skrivit den skulle jag svara något som typ Jean-Claude Van Schönenberger och Yves Boubillobbillion. Jag kan helt enkelt inte lära mej deras namn. Claude-Michel Schönberg och Alain Boublil heter dom. Jag var tvungen att googla, precis. I alla fall, efter några hits - Les Miserables och Miss Saigon - och en hel del missar, så har det varit tyst om dom, och jag antar att dom typ har dragit sej tillbaka. 

Jag satt precis och funderade på vad jag var sugen på att se, om jag fick välja, och kom att tänka på Emily Brontës bok Svindlande Höjder. Jag antar att den har gjorts som pjäs någonstans, och när jag började googla visade det sej att den blivit en balett på Normern Ballet, ett danskompani  - antar jag, det var lite svårt att hitta info på deras hemsida - från Norra Storbritannien, med musik av Jean-Claude Van Schönenberger, det vill säga Claude-Michel Schönberg. Jag antar att Yves Boubillobbillion fick stå över, helt enkelt. 

Så den vill jag se nu, tack. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar