torsdag 19 september 2013

SUFFLÖREN av och med Andreas T Olsson, Kostym Barbro Hellsing Ljus Arne Lindberget, Mask Mimmi Lindell, Vän i salongen Gösta Ekman på Dramaten, föreställning 63 2013, recension

En helt magisk föreställning. Den är skriven av skådespelaren Andreas T Olsson som examensarbete på STDH, och nu har Dramaten tagit in den för att den ska ha möjlighet att ses av en större publik. Bra jobbat, teaterchefen! Detta är inte en föreställning som borde ses, detta är en föreställning som MÅSTE ses. Jag gillar monologföreställningar, därför att för mej är det essensen av teater. En ensam man på en tom scen och jag ler från öra till öra. Gå och se en masterclass i skådespeleri. Såhär ska det göras!!!
Om du gillar det här kanske du gillar:


"För det känns plötsligt som om jag har fått en hjärnskada. Jag förstår inte. Jag hör vad hon säger, eller, jag hör att hon säger, men orden blir inte annat än ord, än ljud, än läten. Jag får inga bilder, jag hittar ingen logik. Jag är som en hund. Jag lyssnar på tonfall. "

Låter det intressant? Här är resten: 


VAKARES VARGTIMMA

"Något är fel, för mej. Det går för fort. Det är som om man försöker klämma in en sextio minuters monolog på fyrtiofem minuter. Allt blir lite forcerat. Jag som älskar tankeprocessen hinner inte med. Rollens vilda associerande känns regisserat, bundet, påpiskat, koreograferat. Jag vill ropa:
”Bryt! Ta det lugnt! Börja om!”"

Låter det intressant? Här är resten: 


http://minstengangiveckan.blogspot.se/2014/04/vakares-vargtimmar-av-och-med-conny.html



NÄR VINTERNS STJÄRNOR LYSER HÄR


"Jag ska se…? 

Vad var det pjäsen hette nu igen? 
Hela dagen har jag blivit tvungen att gå tillbaka till mina anteckningar för att kolla upp titeln. Jag vet inte varför det är så. Jag får liksom ingen tydlig bild. Nattens Stjärnor ger mej en bild. Och Nattens Stjärnor Lyser ger en bild. Men jag tror att det är Här:et i titeln som helt förvirrar mej. Var är här? Var är vi? Efter att ha sett föreställningen är jag fortfarande lite osäker på var vi var. "

Låter det intressant? Här är resten: 


http://minstengangiveckan.blogspot.se/2014/02/nar-vinterns-stjarnor-lyser-har-av-mona.html

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar