onsdag 25 september 2013

DE 39 STEGEN, föreställning 65 2013

Den här föreställningen är ett teatralt återberättande av Hitchcocks klassiska film De 39 stegen, och det är en slags teater som jag älskar. Den har fantasi, lek och teatermagi. Jag såg den här föreställningen för några år sen i New York, och tack och lov har man inte ändrat mycket i den svenska versionen, speciellt inte vad gäller scenografi och scenerier. 
Robin Stegmar är klockren i huvudrollen som den mordmisstänkte, flyende mannen, och Cecilia Fors gör några fantastiskt roliga karaktärer i första akten. Johan Ulvesson, var tyvärr tvungen att hoppa av produktionen på grund av sjukdom, och när man ser Peter Dalle på scenen kan man inte låta bli att undra hur det skulle ha blivit om han hade fått spela med sin gamla Lorrykompis. Men hatten av för Morgan Alling som hoppade in och rädda showen, för att inte säga stal showen. Han är fantastisk i varje insats, och han arbetar med en exakthet, smakfullhet och variation som gör att jag inte kan tänkta mej föreställningen utan honom. Jag tror inte att jag någonsin vill se honom i en föreställning där han bara spelar en roll. Hans värdshusvärdinna, polis, minneskonstnär och underklädesförsäljare är fyra vitt skilda personer, och han har plötsligt hoppat upp på min lista över beundrade skådespelare.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar